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2007 MASSEY GRAND ROUNDS SYMPOSIUM

April 18, 2007 – “Medical Schools: A Nexus of Education and Industry”

This inaugural Massey College Medical Symposium explored the issues surrounding the missions of academic institutions, social responsibility, managing conflicts of interest, and assisting in the generation and translation of new knowledge to benefit society.

Recent events have highlighted the dual role of medical schools and Health Science Centres at the crossroads of education and enterprise. This is increasingly true in an era where knowledge translation for the production of products is emphasized and multi-disciplinary and multi-sectoral collaboration encouraged. Great advances in health and disease treatment have been accomplished through biotechnology and industrial/instrumentation development.

Yet this trend has also created conflict and controversies regarding the relationship between the pharmaceutical industry and the academic medical community. Ultimately, it falls to the university to balance its traditional roles of education, critical inquiry and knowledge generation with the more recent emphasis on entrepreneurship. This inaugural Massey College Medical Symposium explored issues around our academic institutions’ missions, while maintaining a sense of social responsibility, managing conflicts of interest and assisting in the generation and translation of new knowledge to benefit society.
PDF MGR Symposium Brochure

Speakers:

Dr. Lawrence K. Altman, Medical Correspondent, New York Times

“Medical Education: Tensions and Conflicts of Interest for Students, Faculty and Patients”

Issues and Perspectives

Dr. Allan Detsky, Professor of Medicine & Health Policy Management & Evaluation, University of Toronto
“Conflicts of Interest in Academic Medicine: Some Evidence”

Ms Leslee Thompson, VP Health Systems Strategies, Medtronic of Canada
“Addressing the Changing Landscape: One Company’s Experience”

Dr. Lorraine Ferris, Professor of Public Health Sciences, Faculty of Medicine, University of Toronto
“Medical education programs can offset the challenges of commercial inducements”

Models for a Constructive Relationship: Interactive Panel Discussion

Dr. John Evans, Chair, MaRS Discovery District
“The MaRS Project: A View from the Top”

Dr. Irfan Dhalla, Chief Medical Resident, St. Michael’s Hospital, Toronto
“A resident’s perspective”

Ms Maureen Brosnahan, Senior National Correspondent, CBC National News
“The media and health reporting”

Dr. Patrice Roy, Executive Director, Rx&D
“Enhancing the capacity and performance of health research in Canada”

Dr. David Goldbloom, Professor of Psychiatry and Senior Medical Advisor, CAMH
Summary Remarks

EN FRANCAIS:
Medical Schools: a Nexus of Education & Industry
Massey College, Toronto, Ontario
Le 18 avril 2007

Les événements récents ont attiré l’attention sur le double rôle des écoles médicales et des centres hospitaliers universitaires, à la croisée de l’éducation et de l’entreprise. Cela est de plus en plus vrai à notre époque où l’on met l’accent sur la mise en application des connaissances pour arriver à mettre des produits sur le marché et où l’on promeut la collaboration interdisciplinaire et intersectorielle. Le développement de la biotechnologie, de l’industrie et de l’instrumentation a permis de réaliser d’importantes avancées dans le domaine de la santé et du traitement des maladies.

Néanmoins, cette tendance a aussi engendré des conflits et des controverses quant aux relations entre l’industrie pharmaceutique et le milieu médical universitaire. En définitive, il revient à l’université de parvenir à un équilibre entre, d’une part, son rôle traditionnel qui consiste à éduquer, faire une analyse critique et produire des connaissances et, d’autre part, ce nouveau rôle d’entrepreneur. Ce premier colloque médical du Massey College a été l’occasion d’explorer les questions relatives à la mission des établissements d’enseignement qui, tout en préservant ce sens de la responsabilité sociale, doivent gérer des conflits d’intérêts et permettre la production et l’application des connaissances qui bénéficieront à la société.
PDF Brochure sur le Symposium

Conférenciers

Dr Lawrence K. Altman, correspondant médical, New York Times
Medical Education: Tensions and Conflicts of Interest for Students, Faculty and Patients

Dr Allan Detsky
, professeur de médecine et de politique, gestion et évaluation de la santé, Université deToronto
Conflicts of Interest in Academic Medicine: Some Evidence

Mme Leslee Thompson
, vice-présidente, Health Systems Strategies, Medtronic of Canada
Addressing the Changing Landscape: One Company’s Experience

Dre Lorraine Ferris
, professeur de sciences en santé publique, faculté de médecine, Université de Toronto
Medical Education Programs Can Offset the Challenges of Commercial Inducements

Modèles pour des rapports constructifs: Discussion interactive avec une tribune d’experts

Dr John Evans, président, Centre de la découverte MaRS
The MaRS Project: A View from the Top

Dr Irfan Dhalla
, résident en chef, St. Michael’s Hospital, Toronto
A Resident’s Perspective

Mme Maureen Brosnahan
, correspondante nationale principale, CBC National News
The Media and Health Reporting

Dr Patrice Roy, directeur exécutif, Rx&D
Enhancing the Capacity and Performance of Health Research in Canada

Dr David Goldbloom
, professeur de psychiatrie et conseiller médical principal, CTSM
Sommaire des observations